31 de janeiro de 2013

Tribunal holandês inocenta Shell por derrames de petróleo na Nigéria

Tribunal da Holanda acata defesa da Shell e confirma que quatro dos cinco derrames de crude ocorridos na Nigéria foram causados por sabotagem e não pelo mau estado das instalações da petrolífera.

Um tribunal da Holanda rejeitou ontem a maior parte das alegações feitas contra a Shell, que era acusada de poluição generalizada causada por derrames de petróleo na Nigéria.
A petrolífera foi absolvida em quatro dos cinco casos em tribunal. Relativamente ao quinto, vai ser obrigada a pagar uma indemnização.
A Shell é a maior produtora de petróleo da Nigéria e tem sido responsabilizada por sucessivos derrames de crude no país. Em 2008, quatro fazendeiros locais e o grupo ambientalista Friends of The Earth entraram com uma ação em tribunal na Holanda - a sede da Shell fica simultaneamente em solo holandês e britânico -, exigindo indemnizações por cinco derrames que contaminaram terras e hidrovias do delta do Níger, no sul da Nigéria, nas zonas de Goi, Ogoniland, Bayelsa e Akwa Ibom.
O tribunal  holandês acatou a defesa da Shell, confirmando que quatro dos derrames foram provocados por sabotagem (tentativas de extração de petróleo para proveito próprio) e não pelo mau estado das instalações da petrolífera, como afirmavam os nigerianos.
Noutro caso, considerou que a Shell podia ter evitado a sabotagem, determinando que fosse paga uma compensação a um dos fazendeiros afetados, cujo valor não foi divulgado.
Segundo o jornal "The Guardian", os agricultores e ambientalistas deverão recorrer  da decisão.

Recuerdos De La Alhambra


Heike Matthiesen

Sonata 3 La Toccata - L Brouwer


Kyuhee Park

Spanish timbrado canary from Portugal

Origens

Viola daTerra

canário de canto espanhol descontinuo

Canário de canto espanhol descontinuo

30 de janeiro de 2013

Holanda condena Shell a indemnizar vítima por poluir rio na Nigéria


 A filial petrolífera Shell na Nigéria foi condenada pela Justiça holandesa por poluir o delta do rio Níger, no sul do país. A empresa terá de pagar uma indemnização a um agricultor local que alega ter perdido o seu sustento com a contaminação ocorrida em 2006 e 2007 próxima à localidade de Ikot Ada Udo. O valor não foi divulgado pelo tribunal.

Segundo os juízes distritais de Haia, a Shell Nigeria não foi capaz de impedir sabotagens em gasodutos que atravessam algumas cidades do país africano. De acordo com o processo aberto há quatro anos, o tubo que passa por Ikot Ada Udo, por exemplo, «pode ser aberto com uma simples chave inglesa».

Mas a matriz anglo-holandesa foi absolvida em quatro outras acções abertas por agricultores e pescadores que vivem em Goi, Oruma e Ada Udo Ikot, na Nigéria. 

Apoiados por uma ONG de ecologistas na Holanda, a Milieudefensie, eles pretendiam abrir um precedente mundial da responsabilidade na protecção do meio ambiente. Os quatro autores podem apelar da decisão de primeira instância.


O tribunal «rejeitou todas os pedidos contra a matriz» porque, segundo «a legislação nigeriana, a casa matriz, em princípio, não tem a obrigação de impedir que as suas filiais causem danos a terceiros no exterior», afirmou o juiz Henk Wien em audiência pública.


Em Outubro do ano passado, os quatro nigerianos disseram que o derrame de óleo ocorrido entre 2004 e 2007 «destruiu a floresta e matou os peixes» e que o fedor «impediu-os de levar uma vida normal na área». A acção pedia que a 

Shell fosse considerada responsável pelas perdas, reparasse os danos causados nas três aldeias, comprometesse-se a vigiar melhor o material e pagasse uma indemnização.

Para a ONG Milieudefensie, a poluição do Delta do Níger é uma catástrofe silenciosa. Como não ocorre um derrame espectacular de uma só vez, como visto na plataforma de petróleo no Golfo do México, por exemplo, as pessoas não percebem que o rio africano recebe milhões de galões de petróleo desde 1950. A Shell, porém, responsabiliza a sabotagem e a refinação ilegal no país e diz perder, com isso, cerca de 150 mil barris diários.

Pequim emite alerta sobre a poluição do ar

Pequim advertiu hoje que os moradores devem permanecer em casa, após o anúncio de medidas de emergência para combater uma pesada neblina de poluição, que encobre a capital chinesa e partes do país.


O governo municipal indicou que crianças, idosos e pessoas mais sensíveis à baixa qualidade do ar devem evitar sair à rua.
As autoridades anunciaram o encerramento de 103 indústrias e ordenaram a retirada de circulação de 30% dos veículos nas estradas na terça-feira.
A espessa nuvem de ar tóxico está pelo terceiro dia consecutivo estacionada na capital.
A visibilidade na área central de Pequim ficou reduzida a 300 metros, de acordo com a televisão estatal, o que provocou o cancelamento de 29 voos e o atraso de outros sete.
As tímidas medidas adoptadas não permitiram evitar novas taxas preocupantes. O Índice de Qualidade do Ar (AQI) da embaixada norte-americana em Pequim, que serve de referência para muitos moradores da China, chegou hoje a 338.
O AQI é «insalubre» acima de 150, «perigoso» ao superar 300 e «fora de controlo» ao atingir 500.
O Centro Municipal de Controlo Ambiental de Pequim o situou em 305 durante a tarde, quando informou que o ar da capital estava «muito poluído».
Os problemas de poluição na China são atribuídos à rápida urbanização do país e ao seu acentuado desenvolvimento económico
in diário digital 

29 de janeiro de 2013

Grupo Coral e Etnográfico Os Ganhões de Castro Verde




Serão de Cante Alentejano. Castro Verde, 26-01-2013

Malinois Waterlager canary from Mexico

Hasselt 2013 - Campeonato Mundial de Ornitologia

Σεμινάριο - Hellas National Competition 20-25/1/2013

Hellas National Competition -Waterlager Malinois canary

28 de janeiro de 2013

CD CHANT DE CANARI FLAWTA

birds,vogel,aves,ucceli - Mondial 2013 Hasselt

Sounds from web

Pomba da paz de Bento XVI atacada por gaivota

  
A habitual pomba branca, símbolo da paz, sofreu um ataque de uma gaivota, no passado domingo, logo depois do Papa a lançar do alto da sua janela, no Vaticano.
O momento foi captado pelas câmaras de televisão, que estavam a seguir a sessão de Bento XVI, depois de rezar o ‘Angelus’, no Dia da Memória, dedicado a todas as vítimas do Holocausto.
Depois de pedir que todos “os horrores do passado” não se repitam, Bento XVI lançou uma pomba que, desde logo, não se quis afastar da varanda. Momentos depois, uma gaivota é avistada e chega a atacar a ave simbólica.

Só a muito custo a pomba consegue escapar...
in correio da manhã

Spanish timbrado canary from Spain


,

Cantar o Fado

Spanish timbrado canary from Spain

gaita de foles

Spanish timbrado from Spain

Prelude/Preludio



A prelude (Germ. Präludium or Vorspiel; Lat. praeludium; Fr. Prélude; It. Preludio) is a short piece of music, the form of which may vary from piece to piece.The prelude can be thought of as a preface. It may stand on its own or introduce another work. While, during the Baroque era, for example, it may have served as an introduction to succeeding movements of a work that were usually longer and more complex, it may also have been a stand alone piece of work during the Romantic era. It generally features a small number of rhythmic and melodic motifs that recur through the piece. Stylistically, the prelude is improvisatory in nature. The prelude can also refer to an overture, particularly to those seen in an opera or an oratorio.

more in wikipedia




Un preludio es una pieza musical breve, usualmente sin una forma interna particular, que puede servir como introducción a los siguientes movimientos : fuga, sonata de una obra que son normalmente más grandes y complejos. Muchos preludios tienen un continuo ostinato debajo, usualmente de tipo rítmico o melódico. También hay algunos de estilo improvisatorio.
El preludio también puede referirse a una obertura, particularmente a aquellos de una ópera, oratorio o ballet.
El "preludio" en su origen consistía en la improvisación que hacían los músicos con sus instrumentos para comprobar la afinación. Inicialmente como forma musical, era una pieza que introducía a otra más extensa. De los siglos XV a XVII se compusieron preludios no ligados a ninguna obra extensa, improvisados.
Fue durante el siglo XVIII cuando el preludio se asocia a la fuga con Johann Sebastian Bach en su obra para órgano o en "el clave bien temperado" y así, la forma alemana "preludio y fuga" alcanza su máxima cumbre en las obras compuestas para órgano y clave.
Es durante el romanticismo cuando el preludio se constituye como forma independiente y principalmente para piano, gracias a las composiciones de Frédéric Chopin (24 preludios opus 28), Rachmaninov y Debussy.

mas en wikipedia

Prelúdio é um gênero musical de obras introdutórias de outras obras maiores, geralmente uma ópera ou balé. Difere-se da abertura por antecipar temas da obra que antecede; normalmente nas aberturas os temas não se repetem no decorrer da obra.
Na época de Johann Sebastian Bach, o nome "prelúdio" era usado também para a introdução de uma fuga ou tocata. Chopin também escreveu vários prelúdios, mas nesse caso os prelúdios são apenas peças para piano, de forma livre, sem introduzir outra obra maior.

Hotteterre Prelude in D from L'Art de Préluder, 1719

Spanish timbrado canary from Spain

26 de janeiro de 2013

The Setúbal Peninsula Wine Route



A primeira Marcha das Vindimas, composta e dirigida pelo saudoso e grande compositor de Palmela Sérgio Ferreira e cantada pela voz cristalina de Rosebel Cabica.
apresentação foi realizada pelo grande locutor e animador MIGUEL SIMÔES.








Malinois Waterlager canary from Spain

El arte de vivir el Flamenco de Niño Miguel



MIGUEL VEGA DE LA CRUZ, guitarrista gitano, más conocido con el nombre artístico de NIÑO MIGUEL, nació en Huelva en el año de 1952. Es uno de los grandes  guitarrista que ha dado la provincia de Huelva en la historia. Es hijo del almeriense Miguel el Tomate y tío del actual Tomatito. Llegó a grabar dos discos en los años setenta con los que revolucionó el panorama guitarrístico. Apenas era conocido entonces y su concepción de la bulería sorprendió incluso a Paco de Lucía, que fue quien lo llevó a la casa discográfica para que se le hicieran los dos citados discos. 
 Aprendió a tocar junto a su padre y siendo un niño ya acompañaba a primeras figuras del cante. El los años 70 su forma de acometer el toque causó sensación. Obtuvo en 1973 el premio de honor del Concurso Nacional de Guitarra de la Peña Los Cernícalos de Jerez y Televisión Española le dedicó un especial en el programa ‘Raíces’. En 1982 acompañó a Enrique Morente en su disco “Sacromonte” y llegó a participar en la III Bienal de Sevilla. Su forma de tocar ha influido sobre la generación posterior hasta la extenuación.
mas en Arte de Vivir el Flamenco 


Presentado por: José Mª Velázquez-Gaztelu
'Nuestro flamenco', dirigido, escrito y presentado por el especialista y escritor José María Velázquez-Gaztelu, responsable también de la serie de TVE 'Rito y Geografía del Cante y del Baile',que lleva en antena más de un cuarto de siglo. Por el espacio han pasado todas las grandes figuras del flamenco actual: Paco de Lucía, José Menese, Enrique Morente, Chaquetón y Carmen Linares, entre otros muchos. En su archivo han quedado registradas las voces de maestros ya desaparecidos, como Juan Varea o Rafael Romero El Gallina.
mas en RNE clasica 
ecucha hoy  Nuestro flamenco - Las cuerdas de Niño Miguel

Paulina & Tasha


Paulina & Tasha

Canário de canto espanhol descontinuo



Canario de canto español discontinuo

Sociedad Lucense de Canaricultura

 
 
El presente artículo es la transcripción de un libro publicado en 1794. Es una transcripción literal, es decir, en el castellano de la época.

EXPLICACION

DEL MODO DE CRIAR

LOS PAXAROS CANARIOS

MODO DE APAREARLOS

PARA LOGRAR HERMOSA CASTA DE ELLOS,

CON REFLEXIONES

NO MENOS CURIOSAS QUE NECESARIAS

SOBRE LAS SEÑALES, CAUSAS Y REMEDIOS

DE SUS ENFERMEDADES


NUEVO TRATADO QUE HA DADO A LUZ
en París Mr. Hervieux y dedicado a su
Serenísima Princesa.

TRADUCIDO AL CASTELLANO

CON LICENCIA

En Barcelona. Año de 1794
 
 
 
POR QUE TIEMPO Y EN QUE FORMA

es menester poner en jaula los Canarios quando se quieren enseñar a cantar por música

Con mucha razón se puede asegurar, que el páxaro Canario es el que mejor canta después de Ruiseñor, y el que tiene mejor pecho para el canto entre todos los demás páxaros. Quando es nuevo, aprende con facilidad todo lo que se les enseña, como son marchas, minuetes, &c. con tal de que se tenga una flauta u organito para tocarle repetidamente los sones que se quiere que aprendan.  
Se debe preferir el Canario al Ruiseñor en que el Ruiseñor es mucho mas difícil de criar que los Canarios, y en que aun después que se ha trabajado en criar uno entre muchos que se mueren, es necesario mantenerlos siempre con varias pastas, gusanos, &c. en vez que el Canario es muy fácil de alimentar, principalmente después que ha mudado, y que se ha criador robusto los dos o tres primeros meses. A mas de esto, el Ruiseñor, después de todos los trabajos que ha dado al criarle, y que sigue dando al mantenerle, por lo regular no canta más que una temporada corta al año; y nuestro Canario siempre tiene la garganta abierta para divertirnos. Todas estas razones creo que serán bastantes para preferir el Canario al Ruiseñor, aunque el canto de este sea más armoniosos y penetrante, en especial quando canta en los bosques y jardines; porque yo encuentro, que en una sala reducida aturde a los que de continuo le oyen, por la fuerza de su pecho, que grita con mucha vehemencia, en especial quando está en zelo.
Por lo que mira al tiempo en que se debe enjaular un Canario separado para instruirlo, es lo ordinario ocho o quince días después que ha empezado a comer solo, y se ha de poner en una jaula cubierta de un lienzo los primeros ocho días, y en sitio en donde no puedan oir la voz de ningun otros páxaro. Executado, como se dice, todo lo referido, se le toca una flauta u órgano, con la prevención de que las sonatas no sean muy altas de tono, porque el Canario, cantando después continuamente su són, quando lo sepa, repitiendo muchas veces al dia, se lastimará los pulmones, después se enflaquecerá, y por último morirá.
Pasados los primeros quince días, se les quitará el lienzo claro con que se tenia cubierta la jaula, y en su lugar se cubrirá con una sarga verde ó encarnada, bien espesa y cerrada; y en estas forma se mantendrá siempre hasta que sepa perfectamente el són que se le ha enseñado. 
 
Hay canarios que tienen mejor disposición que otros para aprender: pues se experimenta, que algunos a los dos meses ya empiezan a cantar lo que se les enseña, quando otros a los seis aun no se han declarado; por este motivo es menester armarse bien de paciencia, quando se ha hecho el ánimo de enseñarles algo, porque sin ella nada se conseguirá. 
 
Quando se le eche de comer, ha de ser para dos días a lo menos, y no se le ha de echar de dia, sino es de noche con luz artificial, para que no se divierta, y aprenda mas pronto lo que se le enseña.
Por lo que mira a las sonatas, solo conviene enseñarles un buen preludio con una buena sonata; porque si les enseñas mas, confunden las unas con las otras, y por enseñarles mucho, nada aprenden perfectamente.

Ekaterina Zaytseva


Ekaterina Zaytseva

Concurso de timbrado español ACC Barranquilla - Colombia

Spanish timbrado canary from Greece

Três amigos a cantar

Spanish timbrado canary from Greece

23 de janeiro de 2013

Spanish timbrado canary from Spain

Spanish Timbrado Canary bird from Spain

Herbert von Karajan

Spanish timbrado canary from Spain

Sounds from web/ sons da web

Spanish timbrado canary from

22 de janeiro de 2013

Fado

Fukushima fish still contaminated from nuclear accident


Levels of radioactive contamination in fish caught off the east coast of Japan remain raised, official data shows.
It is a sign that the Dai-ichi power plant continues to be a source of pollution more than a year after the nuclear accident.
About 40% of fish caught close to Fukushima itself are regarded as unfit for humans under Japanese regulations.
The respected US marine chemist Ken Buesseler has reviewed the data in this week's Science journal.
He says there are probably two sources of lingering contamination.
"There is the on-going leakage into the ocean of polluted ground water from under Fukushima, and there is the contamination that's already in the sediments just offshore," he told BBC News.
Prof Ken Buesseler WHOI
"It all points to this issue being long-term and one that will need monitoring for decades into the future."
Prof Buesseler is affiliated to the US Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI).
His evaluation covers a year's worth of data gathered by the Japanese Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries (MAFF).
Its monthly records detail the levels of radioactive caesium found in fish and other seafood products from shortly after the March 2011 Tohoku earthquake and tsunami - the double disaster that triggered the Fukushima crisis.
The caesium-134 and 137 isotopes can be traced directly to releases from the crippled power station.
MAFF uses the information to decide whether certain fisheries along five east-coast prefectures, including Fukushima, should be opened or closed (it is not a measure of contamination in actual market fish).
The data is used to decide when fisheries should be opened or closed
The caesium does not normally stay in the tissues of saltwater fish for very long; a few percent per day on average should flow back into the ocean water. So, the fact that these animals continue to display elevated contamination strongly suggests the pollution source has not yet been completely shut off.
He notes that although caesium levels in any fish type and on any day can be highly variable, it is the bottom-dwelling species off Fukushima that consistently show the highest caesium counts.
For the WHOI researcher, this points to the seafloor being a major reservoir for the caesium pollution.
"It looks to me like the bottom fish, the fish that are eating, you know, crabs and shellfish, the kinds of things that are particle feeders - they seem to be increasing their accumulation of the caesium isotopes because of their habitat on the seafloor," he explained.
Prof Buesseler stresses however that the vast majority of fish caught off the northeast coast of Japan are fit for human consumption.
And while the 40% figure for unsafe catch in the Fukushima prefecture may sound alarming, the bald number is slightly misleading.
Last April, the Japanese authorities tried to instil greater market confidence by lowering the maximum permitted concentration of radioactivity in fish and fish products from 500 becquerels per kilogram of wet weight to 100 Bq/kg wet.
This tightening of the threshold immediately re-classified fish previously deemed fit as unfit, even though their actual contamination count had not changed.
It is also worth comparing the Japanese limit with international standards. In the US, for example, the threshold is set at 1,200 Bq/kg wet - significantly more lenient than even the pre-April Japanese requirement.
And Prof Buesseler makes the point that some naturally occurring radionuclides, such as potassium-40, appear in fish at similar or even higher levels than the radioactive caesium.
Nonetheless, the contamination question is a pertinent one in the Asian nation simply because its people consume far more fish per head than in most other countries.
"At one level, there shouldn't be any surprises here but on another, people need to come to grips with the fact that for some species and for some areas this is going to be a long-term issue; and with these results it's hard to predict for how long some fisheries might have to be closed," said the WHOI scientist.
Prof Buesseler, with Japanese colleagues, is organising a scientific symposium in Tokyo on 12/13 November to present the latest thinking on Fukushima and its impacts on the ocean. The information will then be shared with the public in a free colloquium on 14 November.
in BBC News

French Lubrizol factory struggles to stop foul gas leak



Staff at a chemicals factory in north-western France are working to stop a gas leak that has spread a foul smell to Paris and south-east England.
French Ecology Minister Delphine Batho said she was heading for Rouen, where the factory is located, to oversee operations to deal with the leak.
Thousands of people, from as far away as Paris and London, have complained of nausea and headaches.
The gas is mercaptan, an additive to natural gas said to be harmless.
It leaked on Monday from a plant run by a French subsidiary of the US chemicals manufacturer Lubrizol near Rouen, 75 miles (120km) north-west of Paris.
Winds blew the cloud over northern France on Monday night and then into England on Tuesday.
Ms Batho is cutting short a visit to Germany to a visit to supervise operations to stop the leak.
Tuesday evening's French Cup football match between Rouen and Marseille has been postponed because of the stink.
"We did not want to find ourselves with 10,000 fans two kilometres from the factory and with no means of confining them or evacuating them if necessary," local government official Florence Gouache told AFP news agency.
Rotten eggs A Rouen resident told Reuters news agency the stench pervaded his home; "You can't ventilate. There is nothing to do, it's constantly in the room and it's unbearable."
Another resident told AFP news agency: "This is horrible. I thought I was in a gas cylinder." Another said the air smelled of "rotten eggs".
There is no word on the cause of the leak. The factory has been closed.
It is a "Seveso" site - a classification named after an industrial leak in Italy in 1976 and entailing a high degree of supervision,
A senior executive at the factory, Pierre-Jean Payrouse, said stopping the leak could take until the evening.
In Britain, the Health Protection Agency said: "The smell drifting over Southern England today poses no risk to public health.
"The odour, which is similar to rotten eggs, has been noticed by people mainly in Kent, East and West Sussex and some parts of Surrey."
Emergency officials in southern Kent advised residents "to keep doors and windows closed due to a gas cloud".
more in BBC News

Spanish timbrado canary from Portugal

Spanish timbrado canary bird from Portugal

Spanish timbrado canary from Greece

Spanish timbrado canary from Netherlands

ANPC alerta para aguaceiros, vento forte, queda de neve e agitação marítima

A Associação Nacional de Protecção Civil (ANPC) emitiu esta segunda-feira à tarde uma nota de alerta para a previsão de aguaceiros, vento forte, queda de neve e agitação marítima para hoje e terça-feira, de acordo com dados disponibilizados pelo Instituto Português do Mar e da Atmosfera (IPMA).


A Protecção Civil alerta para a ocorrência de aguaceiros localmente fortes, que poderão ser de granizo e acompanhados de rajadas de 80-100km/h, queda de neve para cotas que poderão chegar aos 600-1000m com especial incidência nas regiões norte e agitação marítima na costa ocidental a norte do cabo Mondego entre 5 a 7 metros podendo atingir os 8 metros na terça-feira. 

Assim, a ANPC assinala como efeitos expectáveis:
-Piso rodoviário escorregadio e eventual formação de lençóis de água ou gelo;
- Possibilidade de cheias rápidas em meio urbano, por acumulação de águas pluviais ou insuficiências dos sistemas de drenagem;
- Danos em estruturas montadas ou suspensas;
- Queda de árvores;
- Possíveis acidentes na orla costeira;
- Fenómenos geomorfológicos causados por instabilização de vertentes associados à saturação dos solos, pela perda da sua consistência.


Como prevenção recomenda-se que o eventual impacto destes efeitos possa ser minimizado através dos seguintes procedimentos:
- Desobstrução dos sistemas de escoamento das águas pluviais e retirada de inertes e outros objectos que possam ser arrastados ou criem obstáculos ao livre escoamento das águas;
- Adopção de uma condução defensiva, reduzindo a velocidade e tendo especial cuidado com a possível formação de gelo e acumulação de neve, aconselhando-se velocidades baixas;
- Fixação de estruturas soltas, nomeadamente, andaimes, placards e outras estruturas suspensas;
- Especial cuidado na circulação junto da orla costeira e zonas ribeirinhas historicamente mais vulneráveis a inundações rápidas; aguaceiros, vento forte, queda de neve e agitação marítima.


A Protecção Civil recomenda ainda:

- Evitar praticar actividades relacionadas com o mar, nomeadamente pesca desportiva, desportos náuticos e passeios à beira-mar, bem como o estacionamento de veículos na orla marítima;
- Especial cuidado na permanência e circulação junto de áreas arborizadas, estando atento para a possibilidade de queda de ramos e árvores, em virtude de vento mais forte;
-  Transporte e colocação de correntes de neve nas viaturas sempre que se transitar para áreas atingidas pela queda de neve;
- Particular atenção às informações da meteorologia e às indicações da Protecção Civil e Forças de Segurança, nomeadamente no que diz respeito a eventuais cortes de estradas e vias alternativas de circulação.

in diário digital 

19 de janeiro de 2013

Portugal enfrenta novo processo de Bruxelas por poluição do ar


A Comissão Europeia vai lançar um novo processo contra Portugal devido à poluição atmosférica, que no limite pode obrigar o país a pagar milhões de euros de multas.
Portugal é um dos 17 Estados-membros aos quais Bruxelas vai avançar brevemente com procedimentos de infracção à legislação europeia nesta matéria, no âmbito de uma série de medidas para dar novo fôlego à política sobre a qualidade do ar. Cartas formais de notificação serão enviadas proximamente aos diversos países.
Portugal é um dos quatro membros da UE que já foram condenados pelo Tribunal Europeu de Justiça pela poluição do ar. No caso português, a sentença, de Novembro passado, concluiu que o país não cumpriu os limites máximos de partículas no ar entre 2005 e 2007. Mas nesta decisão inicial não foi fixada nenhuma pena.
Se o país não convencer agora a Comissão de que fez ou está a fazer tudo para cumprir as normas, o novo processo poderá chegar à barra do tribunal até ao final do ano. Só então, perante uma decisão desfavorável, é que haverá lugar à aplicação efectiva de coimas.
Segundo a fórmula de cálculo utilizada por Bruxelas, o valor máximo de uma multa a aplicar a Portugal por infracção aos tratados ou à legislação europeia é de cerca de 140.000 euros por dia, mais um mínimo fixo de dois milhões de euros. A Comissão abriu há um ano um processo no Tribunal Europeu contra a Polónia, no qual reclama uma multa de 71.521 euros por dia pelo facto do país não ter transposto totalmente a legislação comunitária sobre a qualidade do ar.
Até esta quinta-feira, Portugal não tinha recebido qualquer notificação de Bruxelas, segundo informação do gabinete de imprensa do Ministério da Agricultura, Mar, Ambiente e Ordenamento do Território.
in Público

Sounds from web /sons da web

Spanish timbrado canary from Croatia

Clube Malinois Alfafar 2013



10,11,12 de Enero de 2013, Concurso de Canto XXIde Canario Malinois Waterlager con la participacion de Juez OMJ Edouard Maquestiux

18 de janeiro de 2013

Gaita de foles

Protecção Civil aconselha medidas de precaução devido ao mau tempo

A Autoridade Nacional de Protecção Civil aconselha os cidadãos a adoptarem medidas de precaução nas estradas e a garantir a desobstrução dos sistemas de escoamento de águas devido à previsão de mau tempo para as próximas 48 horas.

Dezasseis distritos de Portugal continental estão hoje sob aviso laranja e dois a amarelo devido à previsão de chuva e vento forte e agitação marítima, de acordo com o Instituto Português do Mar e da Atmosfera (IPMA).

Na sequência do aviso, que prevê um agravamento do estado do tempo nas próximas 48 horas com ventos fortes, chuva e agitação marítima, a Autoridade Nacional de Protecção Civil (ANPC) chama a atenção para os efeitos expectáveis da situação meteorológica como lençóis de água, piso escorregadio e possibilidade de cheias rápidas nas zonas urbanas, por acumulação de águas pluviais ou insuficiências dos sistemas de drenagem.
O mau tempo pode também provocar “inundação por transbordo de linhas de água nas zonas históricas mais vulneráveis, danos em estruturas montadas ou suspensas, acidentes na orla costeira e inundações em estruturas urbanas subterrâneas com deficiências de drenagem”.

A ANPC refere, na sua página na Internet, que o eventual impacto dos efeitos do mau tempo pode ser minimizado, sobretudo através da adopção de comportamentos adequados.
Para precaver situações graves, a ANPC aconselha os cidadãos a garantir a desobstrução dos sistemas de escoamento das águas pluviais e retirada de inertes e outros objectos que possam ser arrastados ou criem obstáculos ao livre escoamento das águas e garantir uma adequada fixação de estruturas soltas, nomeadamente andaimes, placards e outras estruturas suspensas.

No que diz respeito à condução, a ANPC recomenda aos automobilistas que adoptem uma condução defensiva, reduzindo a velocidade e tendo especial cuidado com a possível formação de lençóis de água nas vias, não atravessar zonas inundadas, de modo precaver o arrastamento de pessoas ou viaturas para buracos no pavimento ou caixas de esgoto abertas, ter cuidado na circulação junto a orla costeira e zonas ribeirinhas e não praticar actividades relacionadas com o mar.

A ANPC recomenda também que as pessoas estejam atentas às informações da meteorologia e às indicações da Protecção Civil e Forças de Segurança.
Os distritos de Viana do Castelo, Porto, Vila Real, Braga, Bragança, Aveiro, Leiria, Viseu, Guarda, Castelo Branco, Coimbra, Lisboa, Setúbal, Portalegre, Beja e Faro estão hoje sob aviso laranja devido à previsão entre hoje e sábado de precipitação e vento forte, que nas terras altas podem atingir os 120 km/hora, e agitação marítima com ondas entre 4 a 5 metros.
O IPMA colocou os distritos de Évora e Santarém sob aviso amarelo, o segundo menos grave de uma escala de quatro, devido à previsão de chuva por vezes forte entre as 03:00 e as 08:59 de sábado.
Também sob aviso amarelo está o arquipélago da Madeira devido à previsão de vento forte com rajadas da ordem dos 90 km/hora nas regiões montanhosas e agitação marítima com ondas entre os 4 e os 5 metros.

O aviso laranja é o segundo mais grave na escala do IPMA, e implica uma situação meteorológica de risco moderado a elevado, pelo que se recomenda a manutenção ao corrente das condições meteorológicas e seguir as orientações da Protecção Civil.
Já o aviso amarelo é o menos grave da mesma escala e implica uma situação de risco para determinadas actividades dependentes da situação meteorológica.

15 de janeiro de 2013

"Galinhas do Mato"



Tu Gitana

canario timbrado español discontinuo


Amigos del canario timbrado español discontinuoAstur-Cántabro

Spanish timbrado from Holand

Mancha solar com dez vezes o tamanho da Terra ameaça rádios, satélites e GPS

 


Uma mancha solar com dez vezes o tamanho do planeta Terra foi detectada na superfície do sol e ameaça os sistemas de comunicações como os transmissores de rádio, os satélites e os GPS.


A «AR 1654» surgiu há dois dias e deve permanecer por mais alguns no sistema solar, provocando ondas de calor ainda mais intensas que o Sol.
Segundo o National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) a «região activa 1654» está a produzir «camadas de classe M1», numa escala que se mede com as letras A, B, C, M e X (da menor para a maior).
As manchas solares são regiões magneticamente activas da fotosfera que originam grandes explosões para o espaço interplanetário. 
No entanto, a Terra não está em perigo.
O NOAA previu para hoje 10% de camadas de classe X (x-flares), mas apenas serão afectados sistemas de comunicações como os transmissores de rádio, os satélites e os GPS.
O Observatório de Dinâmica Solar da NASA manifestou preocupações relativamente à mancha que se estende ao longo de dezenas de quilómetros do território solar, mas os astrónomos asseguram que monitorizarão de perto a AR 1654 e o seu crescimento.

14 de janeiro de 2013

"Um Poema por Semana"



"Um Poema por Semana" é uma ideia de Paula Moura Pinheiro. São 15 poemas em 75 dias, ditos por 75 pessoas.
www.rtp.pt/umpoemaporsemana; www.facebook.com/rtpdois; Poema [O sol é grande, caem co'a calma as aves,], Sá de Miranda



[O sol é grande, caem co'a calma as aves,], Sá de Miranda - Inês Jacques


[O sol é grande, caem co'a calma as aves,], Sá de Miranda - David Figueiredo



[O sol é grande, caem co'a calma as aves,], Sá de Miranda - Nilson Muniz 



[O sol é grande, caem co'a calma as aves,], Sá de Miranda - Ana Celeste Ferreira




no comments



Por AFP

Maggi Hambling


El Arte de Vivir el Flamenco En la Peña Flamenca Chiclanera



12 de janeiro de 2013

El Arte de Vivir el Flamenco Pedro Sanchez "El Canario de Madrid"


PEDRO SÁNCHEZ LANGA, cantaor payo, más conocido en nuestro mundo de la historia del arte del cante flamenco con el nombre y apodo artístico de EL CANARIO DE MADRID, por haber nació en Madrid en el año de 1.896, y murió en Madrid en Octubre de 1981. Era de una familia acomodada. Su padre era propietario de un taller de estuchería que permitía a la familia vivir con cierto desahogo económico.

El canario te llamaban,
desde Madrid al cielo
escucharan tus cantes
que mucho arte tuvieron,
para nuestra historia
del cante flamenco
fuiste un gran madrileño,
con mucho arte y sabiduría
dejaste el cante en lo más alto
de toda nuestra Andalucía.

Dicho taller estaba situado en la Plaza del Progreso (hoy Tirso de Molina) muy cerca del café cantante del mismo nombre. Este hecho fue la causa de que Pedrito, que se formaba para heredar y dirigir el negocio paterno, se aficionara al flamenco hasta el punto de decidir dedicarse profesionalmente al cante. Su padre, que era un gran aficionado a este arte y superado el primer disgusto, siempre estuvo al lado de su hijo sirviéndole de gran ayuda en sus primeros pasos.

mas en El arte de vivir el Flamenco

El Arte de Vivir el Flamenco en 2013


Concurso Sol de Oro 2012

Spanish timbrado canary from USA

Canário de canto espanhol descontinuo


www.timbradoespanhol.com

10 de janeiro de 2013

Malinois Waterlager from Morroc

Gaita de foles

Spanish timbrado canary from Portugal

Leonhard Von Call




A guitarist and composer, the Austrian Leonhard von Call was born at Eppan, in the Tyrol, but followed a career as a financial official in Vienna, where his music was published in the early years of the 19th century. His compositions found a ready market among local amateurs, on whom they made no great technical demands.

Spanish timbrado canary from Greece

7 de janeiro de 2013

Arrábida da Serra ao Mar - Património Mundial da Unesco

Spanish timbrado canary from Greece

Berta Rojas


Berta Rojas

Pássaros reagem ao seu canto da mesma forma que humanos reagem à música

Estudo com pardal-de-garganta-branca está publicado
na «Frontiers of Evolutionary Neuroscience»

Pardal-de-garganta-branca
Pardal-de-garganta-branca
Ao escutar o canto dos seus pares, um pássaro por experimentar algumas das mesmas emoções que sente um humano quando ouve música. 

Esta é a conclusão de um estudo realizado com o pardal-de-garganta-branca (Zonotrichia albicollis) e publicado agora na revista «Frontiers of 
Evolutionary Neuroscience».
O mesmo sistema neuronal de recompensa é activado nas fêmeas em fase de reprodução quando escutam um macho e nas pessoas quando ouvem música de que gostam”, explica Sarah Earp, que dirigiu a investigação como estudante da Universidade de Emory, EUA.
Os machos têm uma resposta diferente quando escutam o cantar de outro macho, semelhante à das pessoas quando ouvem música dissonante ou desagradável.
 
Este estudo é o primeiro a comparar as respostas neuronais dos ouvintes e enquadra-se na alargada discussão que tem sido levado a cabo por investigadores sobre a ligação entre o canto dos pássaros e a música.
Desde Darwin que os cientistas se têm interrogado se o canto dos pássaros e a música podem servir para fins semelhantes e se têm o mesmo percurso evolutivo”, diz Earp.

Birdsong: is it music to their ears?



Since the time of Darwin, biologists have wondered whether birdsong and music may serve similar purposes or have the same evolutionary precursors. Most attempts to compare song with music have focused on the qualities of the sounds themselves, such as melody and rhythm. Song is a signal, however, and as such its meaning is tied inextricably to the response of the receiver. Imaging studies in humans have revealed that hearing music induces neural responses in the mesolimbic reward pathway. In this study, we tested whether the homologous pathway responds in songbirds exposed to conspecific song. We played male song to laboratory-housed white-throated sparrows, and immunolabeled the immediate early gene product Egr-1 in each region of the reward pathway that has a clear or putative homologue in humans. We found that the responses, and how well they mirrored those of humans listening to music, depended on sex and endocrine state. In females with breeding-typical plasma levels of estradiol, all of the regions of the mesolimbic reward pathway that respond to music in humans responded to song. In males, we saw responses in the amygdala but not the nucleus accumbens – similar to the pattern reported in humans listening to unpleasant music. The shared responses in the evolutionarily ancient mesolimbic reward system suggest that birdsong and music engage the same neuroaffective mechanisms in the intended listeners.

Introduction

Ornithologists and musicians alike have long contemplated whether the song of birds might somehow be classified as “music.” The question can be approached from a variety of angles, each of which produces a somewhat different answer. Researchers have asked, for example, whether birdsong and music share evolutionary precursors or functions (Darwin, 1871; Catchpole and Slater, 1995; Miller, 2001), tonal variation or rhythm (Dobson and Lemon, 1977; Slater, 2001; Baptista and Keister, 2005; Araya-Salas, 2012), or organization (Marler, 2001), and whether, like music, birdsong is creative (Marler, 2001; Hartshorne, 2008). Whether any particular species of songbird has music-like song depends on the parameter measured and the type of analysis employed.
Birdsong, hereafter referred to as song, is a signal; it has a sender and a receiver. Ultimately, a signal’s effect on the receiver, not its structure, dictates its meaning and function (reviewed by Scott-Phillips, 2008). When comparing song and music, it may therefore be informative to ask about the receiver’s response and subjective experience. Human listeners find music rewarding; they will approach it and work to hear it. Songbirds of many species likewise show a phonotaxic response to conspecific song. Female pied flycatchers (Ficedula albicollis) and European starlings (Sturnus vulgaris) approach and enter nest boxes containing speakers playing male song (Eriksson and Wallin, 1986; Gentner and Hulse, 2000), and female zebra finches (Taeniopygia guttata) will peck a key to hear male song (Riebel, 2000). Young male zebra finches who are learning to sing will also peck to hear song (Adret, 1993), but in general, a phonotaxic effect of song is less pronounced in male songbirds than in females (Dobson and Petrinovich, 1973; Stevenson-Hinde and Roper, 1975).

Measuring behavioral responses is but one way to assess the effects of a signal on the receiver. Over the past decade, neuroimaging studies have identified at least 20 different brain regions that show altered BOLD or PET responses during music listening. Some of the most commonly reported responses, particularly to music that is pleasurable to the listener, are those of the mesolimbic reward system. This system consists of the ventral tegmental area (VTA) and its dopaminergic projections to several regions of the forebrain, for example the nucleus accumbens (nAc) in the ventral striatum. 

Release of dopamine in nAc occurs at precisely the time that intensely pleasurable autonomic responses, or “chills,” are experienced during music listening (Salimpoor et al., 2011). Although the release itself may not itself cause the experience of reward, it indicates that the stimulus is associated with reward (reviewed by Wise, 2004). Also included in the reward system are the dorsal striatum (e.g., caudate nucleus in humans), the heavily interconnected amygdala and hippocampus (Hp), and the prefrontal cortex. Each of these regions have been shown in multiple human imaging studies to respond to music with BOLD or PET responses (Blood and Zatorre, 2001; Koelsch et al., 2006; Mitterschiffthaler et al., 2007; Montag et al., 2011; Pereira et al., 2011; Salimpoor et al., 2011).
In this study we looked for neural responses to song in the avian homologues of music-responsive brain regions. Functional MRI can be used in songbirds listening to song (Van Meir et al., 2005; Boumans et al., 2007), but to date those analyses have focused primarily on the major auditory areas. The nAc and other areas known to respond to music in humans are difficult to study using this technique in songbirds, primarily because of their small size. Neural responses to stimuli can be more readily studied in birds by mapping the expression of immediate early genes (IEGs) such as Fos and Egr-1. In such studies, a stimulus is presented to an animal and the brain harvested 60–90 min later. The protein products of IEGs can then be labeled in fixed brain sections using immunohistochemistry, which provides cellular resolution. 

Dubbed the “genomic action potential” (Clayton, 2000), the IEG response indicates that a neuron has begun to respond to a stimulus with new protein synthesis related to synaptic remodeling. Although the IEG and BOLD responses make use of different underlying molecular mechanisms, there is good agreement between results obtained by both methods (Lazovic et al., 2005; Stark et al., 2006). In songbirds, for example, hearing song induces robust Egr-1 and BOLD responses in the auditory forebrain (Mello et al., 1992; Gentner et al., 2001; Van Meir et al., 2005; Boumans et al., 2007). Egr-1 is particularly useful in the study of reward because it appears to play an active role in the reward process. In rodents, Egr-1 is induced in the reward pathway by drugs such as methamphetamine, morphine, nicotine, or cocaine (reviewed by Girault et al., 2007). 
Blockade of Egr-1 prevents conditioned behavioral responses to these drugs, suggesting that Egr-1 not only marks neuronal responses to reward but is required for the acquisition of reward-reinforced behaviors.
In this study, we used Egr-1 as a marker to map and quantify neural responses in the mesolimbic reward system in male and female white-throated sparrows (Zonotrichia albicollis) listening to conspecific male song. This species sings a particularly musical-sounding song (Saunders, 1959) with heavy use of whistles with a sustained pitch (Dobson and Lemon, 1977). During the non-breeding season, song is used by both sexes to establish and maintain dominance relationships (reviewed by Maney and Goodson, 2011). During the breeding season, however, the message contained in song differs for male and female listeners. A female listening to male song is almost certainly being courted, whereas a male is being challenged by a territory holder or intruder. Song is therefore expected to have a more positive valence for females than for males. We predicted that neural responses to song in the females would resemble that of humans listening to liked music, whereas the pattern in the males would not.
The valence of song may be affected also by endocrine state. In Zonotrichia sparrows, females give a courtship display in response to song only when their plasma estradiol (E2) reaches breeding-typical levels (Moore, 1983; Maney et al., 2009). Males respond to song by singing back, and are more likely to do so if their testosterone (T) levels are elevated (Maney et al., 2009). Because the function of song, and behavioral responses to it, vary according to endocrine state, we manipulated plasma E2 in females and T in males in order to look at the effects on neural responses in the reward pathway. Following these manipulations, we exposed the birds to conspecific male song and quantified the expression of Egr-1 throughout the mesolimbic reward pathway. Because E2 treatment was expected to increase the valence of song, we predicted that responses would be greater in the E2-treated females than in untreated, non-breeding females. T-treatment was expected to lower the valence of an already negative stimulus, so we predicted little or no effect of T-treatment on the magnitude of mesolimbic reward responses in males.

Materials and Methods

Animals

All research was conducted in accordance with National Institutes of Health (NIH) principles of animal care, federal, and state laws, and university guidelines. Twenty-three white-throated sparrows of each sex were captured in mist nets during fall migration and housed initially in mixed-sex aviaries at the animal care facility at Emory University. The sex of the animals was confirmed via PCR analysis of a blood sample (Griffiths et al., 1998). Birds were housed under a short day length (10L:14D) for at least 4 months (Maney et al., 2007, 2008). The day length remained the same throughout the study to prevent gonadal recrudescence and elevation of endogenous E2 and T.

Hormonal Manipulation

Before the start of each experiment, birds were moved to individual cages (15″ × 15″ × 17″) inside walk-in sound-attenuating booths (Industrial Acoustics, Bronx, NY, USA). On the day of transfer, each bird received one subcutaneous silastic capsule (ID 1.47 mm, OD 1.96 mm, Dow Corning, Midland, MI, USA) sealed at both ends with A-100-S Type A medical adhesive (Factor 2, Lakeside, AZ, USA). Females received 12 mm capsules that were either empty (n = 11) or filled with 17β-estradiol (n = 12; Steraloids, Newport, RI, USA). Males received 15 mm capsules that were either empty (n = 11) or filled with T (n = 12; Steraloids). These doses elevate E2 and T to breeding-typical levels in this species (Maney et al., 2008, 2009; Sanford et al., 2010) and stimulated the E2-dependent courtship behavior known as copulation solicitation display (CSD) in this sample. After receiving the capsules, birds were housed in single-sex groups of 4–6 per booth for 7–9 days. All booths were identical.

Stimulus Presentation

On the afternoon prior to stimulus presentation, each bird was isolated by placing its cage inside an empty sound-attenuating booth equipped with microphone, speaker, and video camera. The stimulus playback began at 1 h after lights-on the following morning and was delivered via the speaker located inside the booth. The type of stimulus (song or tones, see below) was balanced across treatment groups for both males and females such that six hormone-treated and six blank-treated birds heard song, and six hormone-treated and five blank-treated birds heard tones. The stimuli were presented at a peak level of 70 dB measured at the bird’s cage (Maney et al., 2008). The stimulus presentation was followed by 18 min of silence. Video recordings of all birds were made during the stimulus presentation. For the females, we counted copulation solicitation events, defined as tail lifts, wing quivers, or vocalizations characteristic of CSD (see Maney et al., 2003). For the males, we counted full and partial songs (see Maney et al., 2009).

Sound Stimuli

Songs

White-throated sparrow songs obtained from the Borror Laboratory of Bioacoustics birdsong database were converted to AIFF format and background noise was removed. The recordings were edited so that a song was heard every 15 s, which mimics a natural song rate. Sequences of songs were then spliced together so that the identity of the singer changed to a novel male every 3 min. Presenting a variety of songs helps overcome habituation to the stimulus (Stripling et al., 1997). Each bird within a treatment condition (hormone or blank) heard 14 different singers, in a unique order determined by a balanced Latin square, for a total stimulus duration of 42 min.

Tones

For each of the 14 recordings of males singing, the frequency of each whistle (note) in one song was measured using AudioXplorer (Arizona Software, San Francisco, CA, USA). Songs usually contained five distinct frequencies. For each song, eight sinusoidal tones were generated at these frequencies and arranged in a random order 200 ms apart, resulting in a tone sequence that matched the song in duration, the average number of onsets and offsets, and total sound energy at each frequency. Tone sequences were spliced together as for the song stimuli, with 15 s of silence between each sequence, in an order determined by a balanced Latin Square.

Histology

Sixty min following the onset of the stimulus presentation, birds were deeply anaesthetized with isoflurane (Abbott Laboratories, North Chicago, IL, USA) and decapitated. Ovaries were inspected to confirm a regressed state. Brains were harvested, fixed, and sectioned at 50 μm as previously described (Maney et al., 2003, 2007). Every third 50-μm section was incubated with an antibody against Egr-1 (cat# sc189; Santa Cruz Biotechnology, Santa Cruz, CA, USA), which was subsequently labeled using a biotinylated secondary antibody and avidin-biotin complex (Vector, Burlingame, CA, USA). The specificity of this antibody has been validated in this species via preadsorption studies (Saab et al., 2010). Labeling was visualized using diaminobenzidine enhanced with nickel (Maney et al., 2003, 2007). Sections were mounted onto gelatin-coated slides, dehydrated, and coverslipped in DPX (Sigma, St. Louis, MO, USA).

Quantification of Egr-1 Immunoreactivity

Examples of Egr-1 labeling are shown in Figure 1. We sampled from within the avian homologues of the nAc, caudate nucleus, Hp, medial amygdala, and VTA. We also sampled within an area proposed as an avian homologue of the prefrontal cortex and which receives a strong dopaminergic projection (Mogensen and Divac, 1982; Waldmann and Güntürkün, 1993). The names and abbreviations of each region of interest (ROI) and their human homologues are given in Table 1. Egr-1 immunoreactivity (ir) was quantified in six sections, 150 μm apart, in the VTA and in three sections in each of the other regions. Egr-1-ir was quantified in these regions on one side of the brain, chosen at random except when that region was damaged on one side due to folding or tearing of the section; in these cases the intact side was chosen. Images were acquired with a 4× (nAc and TnA) or 10× objective (all other regions) using a Leica DFC480 camera attached to a Zeiss Axioskop microscope. The light level on the microscope was set exactly the same for each picture.

Sarah E. Earp and Donna L. Maney 
*Department of Psychology, Emory University, Atlanta, GA, USA

Jan Kubelik plays "Zephyr" by Hubay