31 de agosto de 2013

Serinette



Boîte à musique dont on joue par le moyen d’une manivelle, et dont le principal usage est d’instruire les serins et les autres oiseaux chanteurs.
(Figuré) Jusque-là, mademoiselle, amusez-vous à entendre tous les airs de cette serinette, afin que les ignobles dissonances de la contre-partie en ressortent mieux. (Honoré de Balzac, Modeste Mignon, 1844)


Serinettes are housed in a wooden case, normally of walnut, and typically measuring 265 × 200 × 150 mm. The instrument is played by turning a crank mounted on the front. The crank pumps a bellows to supply air to the pipes, and also turns a wooden barrel by means of gears. Driven into the barrel are brass pins and staples with which the pieces of music are encoded. Mounted over the barrel is a bar carrying wooden keys connected to valves by vertical wooden rods. As the barrel turns, the pins and staples lift the keys, in turn opening the valves to let air into the pipes, which are located at the rear of the instrument. Tunes are selected by first lifting the bar carrying the keys, then shifting the barrel along its length. This brings a different set of pins and staples in line with the keys.
Most serinettes contain one rank of ten metal pipes at 2' pitch and play eight different tunes. Each tune lasts about 20 seconds and is normally of quick tempo and contains considerable ornamentation. A paper label pasted inside the lid listed the tunes available; one of the most common was “La petite chasse.”
Serinette construction was remarkably consistent; instruments built a hundred years apart by different makers can bear a strong similarity. Many builders worked in and around Mirecourt in the Lorraine region of France.
The sound of the serinette is similar to that of the piccolo.

La serinette è uno strumento musicale composto da una scatola azionabile a manovella il cui suono è emesso da piccole canne di organo attraverso le quale passa l'aria soffiata da un mantice.
I differenti centri di fabbricazione furono NancyParigi, ma soprattutto Mirecourt (un costruttore noto è Thibouville-Lamy) il periodo di costruzione varia tra la seconda metà del ‘700 e la seconda metà dell'800. Si trova al Museo di Norimberga; Leslie Lindsey Mason Collection, 1917; Museum of Fine Arts, Boston; South Kensington Museum; Collezione Maggi di Cremona [1] Descrizione nel 1717 una curiosa pubblicazione con 43 melodíe The bird fancier's delight ("Le delizie dell'allenatore di uccelli"), precorre il Nouveau Traité des Serins de Canarie del 1745 di Hervieux di Chanteloup il quale pubblica assieme a consigli utili all'allevamento e la riproduzione degli uccelli anche accenni ad un piccolo organo portatile a due ottave chiamato serinette. 
La scatola musicale, molto in voga nel XVII secolo, era usata come un passatempo dagli aristocratici e consigliata per insegnare arie musicali ai canarini. 
"The serinette, or French bird-organ, was employed by ladies to teach airs to their little singing-birds, serins or finches; this one is of the seventeenth century, 11 in. by 8 in., made of beech-wood, veneered with satin-wood, and inlaid with marquetry of coloured woods representing musical instruments and foliage." Nel 1769 lo strumento appare come protagonista in un colto dissertare tra Alembert e Diderot (Encyclopédie) sul rapporto tra l'uomo e la macchina. La serinette è di legno, l'uomo è di carne dichiara e la conclusione è paradossale:" […] c'est bien la machine qui apprend au serin à chanter, ce qui fait du serin une machine imitative de la machine." "c'è una macchina che insegna al canarino a cantare, ciò fa del canarino una macchina imitativa della macchina. "(un buono spunto per parlare di episteme al… digitale) Mozart, scrive divertimenti musicali per lo strumento e lo mette nelle mani di Papageno nel Il flauto magico.


Jan Kubelik plays "Zephyr" by Hubay